The Artist and Craftman
Born in Paris, Michel Gontran has lived the first twenty years of his life before he decided to leave into the world and to return some years after. Self learner, he paints and writes since his youth. He started analogic photography at the age of 15. Curious, he studied mathematic, computer sciences, ethnology and made different jobs, big or small, without stopping his artistic creations. His work renews the material, brings it up, begs for the implicit in our society. "The gesture is light" says Michel Gontran when we meet in his workshop. His passion of the word requires to be linked with painting and colours; the photography becaming a plastic component, ethereal and disembodied of a representation of a globalized order. It is the purity of the intention which leads this artist in his creating gestures. His works often need long months of thinking, coming forth and back between emptiness and fullness. His masterpieces are first imagined and then captured : they are the personal fruit of a dream, of a fantasm, of an inconscious will and find their materialization through the daily waves, in the realm of possibilities. And these are these "possibilities", these abilities of discernment which raise questions and allow opening the spirit to new paths "between the flower and the butterfly" would he surely add. |
Né à Paris, il y a habité les vingt premières années de sa vie avant de partir dans le monde puis d'y revenir. Autodidacte, Michel Gontran peint et écrit depuis son enfance. Il débute la photographie argentique à l'âge de quinze ans. Curieux, il a étudié les maths, l'informatique, l'ethnologie et s'est prêté à mille métiers sans jamais renier sa pratique créatrice. Son travail renouvelle la matière, la sublime, soulève l'implicite dans nos sociétés. "Le geste est la lumière" dit Michel Gontran quand on le rencontre dans son atelier. Sa passion du mot ne peut être totalement assouvie qu'en la liant avec la peinture, avec les couleurs ; la photographie devenant une composante plastique, éthérée et désincarnée d'une représentation d'un ordre mondial et réservé. C'est la pureté de l'intention qui guide cet artiste dans son acte créateur. Ses travaux requièrent souvent de longs mois de réflexions, de retours, de va-et-vient, entre le plein et le vide. Ses oeuvres sont d'abord imaginées avant d'être captées : elles sont l'intime fruit d'une rêverie, d'un fantasme, d'une volonté inconsciente et trouvent leur matérialisation à travers l'écume du quotidien, dans le foisonnement des possibles. Et ce sont ces possibles, ces capacités de discernement qui soulevent des questionnements et permettent d'ouvrir l'esprit à des sentiers nouveaux "entre la fleur et le papillon", ajouterait-il. |
Exhibitions and Publications
Exhibitions in Paris, Lyon, Waterford (Irlande), Kiev (Ukraine) Publications in "Maison à vivre", "Maison en bois", "Ai Tim", ... |